Calvin Klein-assistent gör musikal
Välsittande underkläder är en av de plagg som gjort designern Calvin Klein stor. Nu har en före detta assistent till Klein gjort en musikal där Calvin Klein är en av tre stora designer som skildras. The Obsession of Calvin Klein har premiär i New York i slutet av oktober.
Musikal med mycket humor
Inspirationen till att göra en musikal fick assistenten Ryan Raftery när han upptäckte att Calvin Klein och Ralph Lauren växt upp som grannar i Bronx i New York. Raftery arbetade inte under en lång period som assistent åt Calvin Klein, utan det var ett tillfälligt jobb när han just återvänt till New York. Raftery sammanfattar upplevelsen i en intervju med The Daily Front Row: ”Det var en overklig upplevelse att sitta mitt emot en man vars namn är på dina underkläder”.
Handlingen i musikalen kretsar kring Calvin Kleins paranoia där Ralph Lauren spelar en framträdande roll. Kelin träffar städerskan Donna Karan och tillsammans smider de planer för att undvika komplotten. Ryan Raftery ville skriva en musikal om den svåra processen att skapa som de flesta konstnären är bekanta med. Ingen annan typ av skapare känner en lika intensiv press som modeskaparen. Modedesignern går på ett tidsschema som kretsar kring olika internationella modeveckor säger Ryan Raftery till The Daily Front Row.
Huruvida Calvin Klein själv kommer dyka upp för att titta på musikalen är oklart men Ratery hyser inga stora förhoppningar om det eftersom Calvin Klein är känd för att vara en skygg person som inte ofta visar sig i offentligheten. Musikalen The Obsession of Calvin Klein har premiär den 28 oktober 2018 på Joe’s Pub i New York.
Det stilrena typiskt för stilen
Calvin Klein är för många känd som minimalismens mästare och stilen är enkel, elegant och avskalad. Stilen har ibland kallats för ”Calvin Clean” eftersom designen präglas av det stilrena. Modevarumärket grundades 1968 och idag gör man förutom kläder även skor, parfym, klockor och inredning.
De välsittande underkläderna är något som gjort Calvin Klein mycket populär och även underklädesreklamerna har fått mycket uppmärksamhet. Under tidigt 2000-tal figurerade fotbollsspelaren Fredrik Ljungberg som Calvin Klein modell. Tidigare i år fick en Calvin Klein-reklam med systrarna Kardashian och Jenner kritik av den svenska organisationen Annonsrådet. Kritiken bottnar i att de anser att reklamen är sexistisk.